Hakk’ı seven âşıkların
eğlencesi tevhid olur,
Aşk oduna yanıkların
eğlencesi tevhid olur.
Durmaz isim sürer dili
sorar müdâm doğru yolu.
Gerçek ere diyen belî
eğlencesi tevhid olur.
İzinden ayırmaz gözünü
canla tutar sözünü,
Görmeğe iver yüzünü
eğlencesi tevhid olur.
Halkın arasından çıkar
tevhidi görmeye can atar,
Bülbül gibi daim öter
eğlencesi tevhid olur.
Mal ü menâlin terk eder
ehl ü iyâlin terk eder,
Hâl ile kâlin terk eder
eğlencesi tevhid olur.
Dünya u ukbâ perdesin
ardına atar cümlesin,
Ko mâsivâ eğlencesin,
eğlencesi tevhid olur.
Mısrî’ye uyan kişinin
gider çürüğü işinin,
İçindeki can kuşunun
eğlencesi tevhid olur.
Hakk’ı seven âşıkların eğlencesi tevhid olur,
Aşk oduna yanıkların eğlencesi tevhid olur.
Hakk’ı seven âşıkların eğlencesi tevhid olur,
Aşk ateşinde yanmışların eğlencesi tevhid olur.
Dünya ehli çeşitli zevklerin peşinde koşarak
kendisine eğlence arar ve eğlenceyi bulduklarını zan ederler. Hâlbuki
bulundukları eğlence ortamından çıktıktan sonra aynı zevkler devam etmez ve
kendilerinden gidip kaybolur.
Ancak tevhid ehlinin kalbinde daim Allah (c.c) zikri
olduğundan her ne işle uğraşırlarsa eğlence ve sefa içerisindedirler.
“Allah
(c.c) ile birlikte olduktan sonra ölümde ömürde hoştur.” Hz. Mevlana
Aşk ateşi kimin gönül evine düşerse o evi yakıp kül
eder. Fakat şiddetli ateşin sonu nurdur. Her ateş azap anlamına gelmez. Çünkü
ateşin ziyası kırmızı olan rengi beyazlaştırır. İşte o yüzdendir ki aşk ehlinin
eğlencesi hakkın aşk ateşidir ki o bu ateş ile piştikçe yanıp kebab olur ve
yüksek lezzete ulaşır.
Durmaz isim sürer dili sorar müdâm doğru yolu.
Gerçek ere diyen belî eğlencesi tevhid olur.
Durmaz dili isim zikreder, doğru yolu devamlı sorar.
Gerçek ere kavuşan muhakkak eğlencesi tevhid olur.
Beyitte “Durmadan hem sürer dili” demek zikr‐i dâim (devamlı Allah Teâlâ’yı anma) dir. Çünkü Cenâb‐ı Hakk kuluna zikri ihsân etti mi ve perdesini
kaldırdı mı bir daha geri almaz. Kul ancak daim zikir uyanıklığı ile hak ile
sürekli birlikte olur. Bunu aramalı ve bulmalıdır. Bu bize hakkın bir emridir.
"Eğer siz bilmiyorsanız, zikir ehlinden
sorun" (Nahl;43)
Bir hakikat efendisine ulaşıp daim zikri alanların
eğlencesi tevhid irfaniyetidir.
İzinden ayırmaz gözünü
canla tutar sözünü,
Görmeğe iver yüzünü
eğlencesi tevhid olur.
Gözünü ayırmaz izinden, canla tutar sözünü,
Görmeğe döndürür yüzünü eğlencesi tevhid olur.
Hakka arif olanların daim görüşleri hak ile olur ve
onu her tecellide seyir ederler. Ve onu bilenler daim onun emir ve yasaklarını
bilirler ve emirlerini yerine getirir, yasaklarından da sakınırlar. Çünkü
Hakikat ilminin özü şeriattır. Şeriattan uzak olanın hakikati de olmaz.
Bir Mürşide varmadan olmaz
Varınca sözünü tutmamak olmaz.
Yunus
Emre
Hakkın yüzünü görenlerin eğlencesi daim Tevhid olur.
Çünkü bütün maksat varılması arzulanan menzil hakkın cemalidir.
Halkın arasından çıkar tevhidi görmeye can atar,
Bülbül gibi daim öter eğlencesi tevhid olur.
Halkın arasından çıkar tevhidi görmeye can atar,
Bülbül gibi daim öter eğlencesi tevhid olur.
Halk arasından çıkar demek avamiyetten kurtulup
arifliğe doğru yol alır demektir. Bu yola baş koyanlar bir hak dostu bularak
onun eğitimi altında daim zikir telkini ile bülbül gibi öterek hakka vuslat
için çırpınırlar. Bu kulların eğlencesi tevhid irfaniyeti olur.
Mal ü menâlin terk eder ehl ü iyâlin terk eder,
Hâl ile kâlin terk eder eğlencesi tevhid olur.
Mal ve ele geçen şeyleri, karısını ve çocuklarını
terk eder,
Hâl ile sözü terk eder eğlencesi tevhid olur.
Bilin ki,
mallarınız ve çocuklarınız ancak bir fitnedir (imtihan konusudur.) Allah
yanında ise büyük bir mükâfat vardır. Enfal
28
Bilniz ki bu
mevcudatınız ve sıfatlarınız birer fitnedir. Esas olan Hakkın vücududur ki onun
vücudundan başka her şey yok olucudur. Ancak O baki kalıcıdır.
Bedenlerimiz
bizim mülklerimiz yani mevcudatımızdır evlatlarımızda sıfatlarımızdır bunları
terk edip gerçek sahibine döndüren kullar dillerindeki kuru davadan geçip
tevhid irfaniyeti ile neşelenirler.
Ma’rifet dâ’vâsın eden müddeî bilmez mi kim,
Dildeki dâ’vâya elde hüccet ü bürhân gerek.
Dünya u ukbâ perdesin ardına atar cümlesin,
Ko mâsivâ eğlencesin, eğlencesi tevhid olur.
Dünya ve ahiret perdesini
arkasına atar cümlesin,
Bırak mâsivâ eğlencesin,
eğlencesi tevhid olur.
Dünya ehlinin maksudu dünyadır. Ahiret ehlinin de
maksudu ahiret yurdudur. Tevhid ehlinin maksudu ise bu ikisinden uzaktır. O
kişiler ki ancak Hakkın vechini görmek için derin bir tutku ile yanarlar. Esas
olan da budur çünkü hem dünya ehli hem ahiret ehlinin ibadetinde riya vardır.
Ancak tevhid irfanında olan kulların maksadı sadece Allah (c.c) tır.
Masiva bizi haktan uzaklaştıran her “şey” dir. O
şeylerinde özü haktır fakat bunu ancak basiret sahipleri bilirler. Bu görüşe
sahip olmayanlar daim bir oyalanma içindedirler. Bu oyalanmadan uzak olan
tevhid ehli kişiler daim tevhid irfaniyeti ile eğlencede ve zevklerdedirler.
Mısrî’ye uyan kişinin gider çürüğü işinin,
İçindeki can kuşunun eğlencesi tevhid olur.
Mısrî’ye uyan kişinin işinin bozukluğu gider,
İçindeki can kuşunun eğlencesi tevhid olur.
Bir hakikat efendisine uyan, biat eden kişilerin
bütün müşkülleri gider içerisinde taşıdığı ruh kuşunun eğlencesi daim tevhid irfaniyeti
olur.
Açıklamalar için çok sağolunuz...Okuyan her Can' a Yüce Allah' tan (Celle Celalüh) saadetler dilerim....
YanıtlaSilAllah c.c. razı olsun..
YanıtlaSilRabbimiz bizleride tevhid ehli kılsın, İNSAALLAH.
YanıtlaSilDerman arardım derdime derdim bana derman imiş.
YanıtlaSilBurhan arardım aslıma aslım bana bürhan imiş.
Sağu solu gözler idim dost yüzünü görsem deyü.
Ben taşrada arar idim ol can içinde can imiş.
Öyle sanurdum ayrıyım dost gayridir ben gayriyim
Benden görüp işiteni bildim ki ol canan imiş.
Savmu-u salat u hacc ile sanma biter zahid işin
İnsan-ı kamil olmağa lazım olan irfan imiş.
Kanden gelir yolun senin ya kande varır menzilin
Nerden gelip gittiğini anlamayan hayvan imiş.
Mürşid gerektir bildire Hakk'a sana hakk-al-yakın
Mürşidi olmayanların bildikleri güman imiş
Anla hemen bir sözdürür yokuş değildir düzdürür.
Alem kamu bir yüzdürür görem anı hayran imiş.
İşit Niyazi'nin sözün bir nesne örtmez Hak yüzün.
Hak'dan ıyan bir nesne yok gözsüzlere pünhan imiş.
Niyazi Mısri (k.s.)
eğlenceden kasıt oyalanca/iş/uğraştır. yoksa bugünkü manada eğlence değil.
YanıtlaSil